Dział finansowo-księgowy wodociągowo – kanalizacyjny

Tel. 41 37 42 090, 512 018 870

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dn. 7 czerwca 2001r Dz.U.2001 Nr 72 poz 747

  • Decyzja zatwierdzająca taryfę na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie miasta i gminy Stąporków nr WA.RZT.070.85A.19.2019

  • Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków

  • Informacja dot. Zakazu wprowadzania wód opadowych i drenażowych do kanalizacji sanitarnej

  • Zarządzenie nr 17/2020 w sprawie obniżenia strat wody na terenie Gminy Stąporków

Formularze i wnioski

Umowy

  • Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

  • Wniosek o rozwiązanie umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków

  • Wniosek o trwałą likwidację przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego

  • Oświadczenie właściciela/współwłaściciela



  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez ZGKiM w Stąporkowie

Rozliczenia i płatności

  • Wniosek o zwrot nadpłaty

  • Wniosek o rozłożenie płatności faktury na raty

  • Wniosek o wydanie duplikatu faktury

     

Odczyt wodomierza

Wodomierze odczytywane są przez pracowników ZGKiM w Stąporkowie w odstępach 30 lub 90 dniowych (wynika to z okresów rozrachunkowych określonych w zawartej umowie).

Odczyty wykonywane są w dni robocze. Na życzenie Klienta pracownik odczytujący licznik  winien okazać legitymację służbową ze zdjęciem oraz pisemne upoważnienie. Jeżeli pracownik ZGKiM nie zastanie Klienta w domu, to pozostawi informację z prośbą o podanie odczytu.

Jak prawidłowo odczytać wodomierz?

Dokonując odczytu stanu wodomierza należy podawać wszystkie czarne cyfry odczytane od lewej strony liczydła, łącznie z zerami.






Podając stan wodomierza proszę podać

  • imię i nazwisko

  • Kod klienta (nabywcy)

  • nr wodomierza

  • stan wodomierza

  • adres e-mail

Legalizacja i wymiana wodomierza



Wodomierze są przyrządami pomiarowymi – mierzą objętość przepływającej przez nie wody.

Stosowane są w obrocie w celu uzyskania prawidłowej podstawy do rozliczeń oraz podlegają prawnej kontroli metrologicznej w formie zatwierdzenia typu, legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach i Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli.
 Wodomierz powinien mieć ważną i nienaruszoną cechę legalizacyjną, jeżeli wskazanie wodomierza jest podstawą do rozliczeń.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych okres ważności cech legalizacji wodomierzy do wody zimnej, ciepłej i gorącej o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h wynosi 5 lat.
Okres ważności dowodu legalizacji wtórnej również obowiązuje 5 lat (załącznik nr 35 do rozporządzenia).

Umowy

Obowiązek zawarcia umowy pomiędzy właścicielem lub użytkownikiem nieruchomości a ZGKiM wynika z przepisów prawa.

Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028) 

Art. 6. ust. 1. „Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

Art. 6 ust. 2. „Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.Art. 6 ust. 4. „Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
Zgodnie z definicją sformułowaną w art. 221 

Na podstawie Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2017 poz. 683) :

Umową zawieraną poza lokalem Dostawcy Usług jest umowa zawarta z konsumentem:

  • przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,

  • w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron, 

  • podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, które celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami;

  • Umową zawieraną na odległość jest umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie."



§ 11. „1. Dostarczanie wody i/lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej Umowy między Dostawcą Usług a odbiorcą usług, zawierającej w szczególności postanowienia zgodne z art. 6 ust. 3 Ustawy.

2. Podpisanie Umowy z odbiorcą usług następuje po złożeniu przez niego wniosku o zawarcie Umowy. Umowa z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym zawierana jest na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego.

3. Dostawca Usług udostępnia zainteresowanym podmiotom informacje o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia przez odbiorców usług dokumentów umożliwiających podpisanie Umowy, w szczególności dokumentu wykazującego tytuł prawny
do nieruchomości, o ile nieruchomość ma uregulowany stan prawny.

  1. Dostawca Usług ma prawo żądać dodatkowych dokumentów i informacji niezbędnych do prawidłowego ustalenia warunków przyszłej Umowy (…)”

Dokumenty niezbędne do zawarcia lub aktualizacji umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków:

Osoba fizyczna:

  • aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości np.: numer księgi wieczystej, odpis aktu notarialnego, umowa najmu, umowa dzierżawy lub inna (wymagana jest zgoda właściciela na zawarcie umowy, o ile nie reguluje tego umowa najmu/dzierżawy), decyzja administracyjna, wypis z rejestru gruntów, postanowienie sądu, itp.;

  • decyzja właściwego organu administracyjnego o nadaniu lub zmianie adresu nieruchomości (o ile adres nieruchomości nie został wyraźnie wskazany w dokumencie potwierdzającym prawo własności);

  • protokół zdawczo-odbiorczy ze stanami wodomierzy na dzień przejęcia/przekazania nieruchomości;

  • aktualne pełnomocnictwo dla osób podpisujących umowę w imieniu Odbiorcy Usług.

    Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą:

  • aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości np.: numer księgi wieczystej, odpis aktu notarialnego, umowa najmu, umowa dzierżawy lub inna (wymagana jest zgoda właściciela na zawarcie umowy, o ile nie reguluje tego umowa najmu/dzierżawy), decyzja administracyjna, wypis z rejestru gruntów, postanowienie sądu, itp.;

  • decyzja właściwego organu administracyjnego o nadaniu lub zmianie adresu nieruchomości (o ile adres nieruchomości nie został wyraźnie wskazany w dokumencie potwierdzającym prawo własności);

  • protokół zdawczo-odbiorczy ze stanami wodomierzy na dzień przejęcia/przekazania nieruchomości;

  • numer NIP;

  • numer REGON;

  •  wydruk z systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

  • aktualne pełnomocnictwo dla osób podpisujących umowę w imieniu Odbiorcy Usług.

Osoby prawne (spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółdzielnie, wyższe uczelnie, fundacje, kościół i poszczególne jego jednostki organizacyjne, instytucje państwowe, stowarzyszenia, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, partie polityczne itp.):

  • aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości np.: numer księgi wieczystej, odpis aktu notarialnego, umowa najmu, umowa dzierżawy lub inna (wymagana jest zgoda właściciela na zawarcie umowy, o ile nie reguluje tego umowa najmu/dzierżawy), decyzja administracyjna, wypis z rejestru gruntów, postanowienie sądu, itp.

  • decyzja właściwego organu administracyjnego o nadaniu lub zmianie adresu nieruchomości (o ile adres nieruchomości nie został wyraźnie wskazany w dokumencie potwierdzającym prawo własności);

  • protokół zdawczo-odbiorczy ze stanami wodomierzy na dzień przejęcia/przekazania nieruchomości;

  • numer NIP;

  • numer REGON;

  • aktualny wypis z właściwego rejestru;

  • aktualne pełnomocnictwo dla osób podpisujących umowę w imieniu Odbiorcy Usług.

Wspólnoty Mieszkaniowe:

  • odpis jednego aktu notarialnego potwierdzającego tytuł prawny do jednego z wyodrębnionych lokali lub wskazanie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości gruntowej;

  • numer NIP;

  • numer REGON;

  • uchwała o wyborze Zarządu Wspólnoty ze wskazaniem siedziby Wspólnoty;

  • uchwała Zarządu Wspólnoty o powierzeniu obowiązków administrowania ww. budynkiem podmiotowi innemu niż Zarząd;

  • pełnomocnictwo dla Zarządcy (administratora) do zawarcia umowy na zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków bądź umowa o powierzeniu administrowania budynkiem, jeżeli umowa na zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków nie będzie podpisywana przez Zarząd Wspólnoty (w pełnomocnictwie lub umowie o powierzeniu administrowania powinno znaleźć się wyraźne stwierdzenie, że administrator – jako reprezentant Wspólnoty jest upoważniony do podpisania umowy z Zakładem);

  • aktualny wypis z właściwego rejestru lub wydruk z systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo umowę spółki (w przypadku spółki prawa cywilnego) oraz numer NIP i numer REGON osoby prawnej lub osoby fizycznej, którą Wspólnota wybrała jako Zarząd Wspólnoty lub jako administratora do podpisania umowy;

  • protokół zdawczo-odbiorczy ze stanami wodomierzy na dzień przejęcia/przekazania nieruchomości.

Rozliczenia i Płatności

Jak naliczane są płatności za nasze usługi?

Sposób rozliczania należności za nasze usługi szczegółowo określają umowy zawarte z naszymi Klientami (szczegółowe informacje dot. rodzajów umów znajdziesz

  • usługa zaopatrzenia w wodę - dostarczoną wodę rozliczamy na podstawie wskazania wodomierza głównego;

  • usługa odprowadzania ścieków - jeżeli odpowiadamy tylko za odprowadzanie ścieków, a w nieruchomości nie ma urządzania pomiarowego, to ich ilość ustalamy na podstawie średniej normy zużycia wody.

  • usługi zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków - rozliczenie za dwie usługi ustalamy na podstawie wskazań wodomierza głównego, wyjątkiem jest rozliczanie wodomierzy ogrodowych

Jak często rozliczamy zużycie wody i odprowadzanie ścieków?

Zużycie wody i odprowadzenie ścieków rozliczamy w cyklach:

  • co trzy miesiące dla odbiorców indywidualnych  gospodarstw domowych

  • co miesiąc dla  odbiorców prowadzących działalność gospodarczą i organizacji użyteczności publicznej



Dodatkowe rozliczenia na podstawie odczytu podanego przez Odbiorcę Usług mogą być dokonane, w przypadku gdy:

  • podając odczyt wodomierza głównego zaznaczysz, iż istnieje konieczność wystawienia dodatkowej faktury np. istotnie zmieniły się warunki korzystania z usług i mają wpływ na ilość pobieranej wody lub zmienił się właściciel nieruchomości;

  • nasi pracownicy przez dłuższy okres nie dokonali odczytu wodomierza głównego;

  • podany odczyt wskazuje, iż wcześniej dokonane rozliczenia były nieadekwatne: zaniżone lub zawyżone.

W pozostałych przypadkach odczyt podawany przez Odbiorcę Usług uznawany jest jako odczyt kontrolny

Jak ustalamy ilość zużytej wody, jeśli wodomierz nie działa prawidłowo lub nie jest możliwy jego odczyt?

Jeśli wodomierz główny działa nieprawidłowo lub okresowo nie jest możliwy jego odczyt (jeżeli umowa nie stanowi inaczej), ilość dostarczonej wody ustalamy na podstawie średniego zużycia w okresie poprzednich 3 miesięcy. Jeśli nie jest to możliwe, ilość dostarczonej wody obliczamy na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie ubiegłego roku albo iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy nieprawidłowego działania wodomierza głównego lub braku możliwości jego odczytu.

Rozliczenia i płatności

Płatności w kasie ZGKiM

Faktury za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków możesz opłacić w naszej kasie gotówką , bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, w godz. otwarcia kasy od 7-14.

Płatności w dowolnym banku

Fakturę za zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków można uregulować w dowolnym banku zarówno w oddziale jak i przez Internet. Pamiętaj, że wysokość opłat za przelew każdy bank ustala indywidualnie. W przypadku wpłat dokonywanych za pośrednictwem przelewu bankowego, pamiętaj o prawidłowym opisie przelewu - powinien zawierać nr faktury - to przyspieszy zaksięgowanie Twojej wpłaty.

Płatności w placówkach Poczty Polskiej S.A. 

Fakturę za zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków można uregulować za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A. Placówka pobiera za usługę opłatę wg cennika Poczty Polskiej S.A. W przypadku wpłat dokonywanych za pośrednictwem blankietu pocztowego, pamiętaj o prawidłowym opisie wpłaty - powinna zawierać nr faktury - to przyspieszy zaksięgowanie Twojej wpłaty.





    Godło, Herb, Logo     DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI - Szkoła Podstawowa Nr 1 im. K. K. Baczyńskiego w  Dobczycach .

Centrum zabezpieczeń

Inspektor ochrony danych
Izabela Remjasz
kontakt: sekretariat@zgkim.com.pl